Najvýznamnejší filmový a divadelný režisér Českej a Slovenskej republiky
Životopis a profil osobnosti
Narodil sa 30. apríla 1938 v astrologickom znamení Býka. Muži v tomto znamení sú charakterizovaní ako praktické, kľudné a rozvážne povahy, no nanajvýš opatrné. To možno niekedy evokuje aj myšlienku, že im chýba romantická stránka, čo je absolútny omyl, hlavne u Juraja Jakubiska. Na druhej strane sa hovorí aj to, že Býk je tvrdohlavý. Ale tvrdohlavosť obrátená „hore nohami“ je trpezlivosť a to je vzácna vlastnosť. A tá je rozhodne jednou z režisérových charakteristických čŕt.
Prvá dáma československého filmu
Životopis a profil osobnosti
Narodila sa 11. marca 1958 v znamení Rýb, o ktorých sa hovorí, že sú ako hlboké, tajomné more, do ktorého vtekajú všetky rieky. Astrológovia nikdy nepochybovali o kúzle žien, narodených v znamení Rýb. Majú síce i svoje záporné stránky, ale moderná doba ich vyzdvihuje ako emancipované a neústupné ženy.
Odbor filmovej a televíznej kamery vyštudoval na FAMU. Už počas štúdia pracoval na niekoľkých profesionálnych krátkych dokumentárnych filmoch, za ktoré získal aj ocenenie na filmovom festivale v Oberhausene.
Ako režisér a kameraman pracoval na mnohých celovečerných filmoch, za ktoré získal významné ocenenia. Stál za kamerou školského filmu Jana Svěráka Sbohem, nádražíčko, ako samostatný kameraman debutoval filmom Ireny Pavláskovej Čas sluhů, neskôr s ňou spolupracoval aj na filme Corpus delicti. S Janom Svěrákom sa zišiel opäť pri realizácii filmu Obecná škola, ktorý bol nominovaný na Oscara a získal cenu za kameru na FF Bellinzone 1992 v Smacznego. Jeho kameramanský výkon na filme Jízda (znovu pod režijným vedením Jana Svěráka) ocenili Českým levom 1994 za najlepšiu kameru a Kryštálovým glóbusom na MFF v Karlových Varoch v roku 1995. V roku 1996 získal ďalšiu sklenenú plastiku Českého leva za film Král Ubu, ktorý aj sám režíroval. Natočil zaujímavú adaptáciu „povinnej“ školskej literatúry – šesť balád zo zbierky Karla Jaromíra Erbena Kytice. Aj tento film získal ocenenie Český lev za najlepšiu kameru (2000).
Počas celého autorského obdobia spolupracuje aj na tvorbe reklám, asi stopäťdesiat ich natočil ako kameraman a päťdesiat realizoval ako režisér a kameraman. V oboch oblastiach získal tiež významné ocenenia, napr. za reklamu Tetra Pack v roku 1998 Zlatý klinec v Slovenskej republike za najlepšiu reklamu.
Vytvoril aj desiatky videoklipov – pre Karla Gotta, Lucii Bílou, Dana Hůlku, Jaromíra Nohavicu, Ilonu Csákovú, Daniela Landu, Ivetu Bartošovú, Petra Muka a mnohých iných. Českú Grammy 1996 získal za najlepší videoklip pre Lucii Bílou – Ave Maria.
Absolvoval FAMU v Prahe, ale svoju profesionálnu dráhu začal už pred začiatkom štúdií ako asistent kamery v Slovenskej televízii v Bratislave. Po skončení štúdia začal pracovať v Krátkom filme v Bratislave. V roku 1976 sa začala jeho dlhoročná spolupráca s režisérom Jurajom Jakubiskom, keď spolu natočili veľmi úspešný film Bubeník Červeného kríža. Prvý hraný film Hra na telo režiséra Jána Zemana natočil v roku 1978. Počas ťažkého životného obdobia po smrti manželky vytvoril opäť s Jurajom Jakubiskom televízny seriál Frankensteinova teta, v roku 1995 Nejasnou zprávu o konci světa. Film okrem iných získal cenu aj za kameru na MFF Montreal v roku 1997. Za film Voľnomyšlienkár získal na festivale ARTFILM v roku 2002 prémiovú cenu IGRIC v kategórii televízna a dramatická tvorba. V roku 2003, počas vojny v Iraku, natočil v San Francisku sekvenciu slovensko–amerického filmu Pokrvné vzťahy, v tom istom roku prijal opäť ponuku na spoluprácu s Jurajom Jakubiskom na filme Post Coitum, za ktorý získal cenu Kamera 2005, udeľovanú asociáciou slovenských kameramanov. O pár rokov neskôr pracoval na ďalšom filme Juraja Jakubiska - Bathory.
V roku 1991 začal prednášať na VŠMU v Bratislave, v roku 1996 sa stal docentom.
V oblasti filmového strihu začal pracovať v roku 1976 podľa vzoru svojho otca. Ako asistent strihu pracoval na filmoch Richarda Attenborougha Vzdialený most, Hojnosť – adaptácii hry Davida Hareho, v ktorom si pod réžiou Freda Schepsiho zahrala Meryl Streepová, Highlander, Votrelci režiséra Jamesa Cameronaa Dobrodružstvá baróna Prášila – komickom vizionárskom pohľade Terryho Gilliama na klasické príbehy 18. storočia.
Majstrom strihu sa stal v roku 1989 svojou prácou na rôznych filmoch, vrátane Nekonečného príbehu II. v réžii Georga Millera, filmu Hackeri, v ktorom si zahrala Angelina Jolieová, Mr. Bean, komédii Rowana Atkinsona, ktorá zarobila viac ako sto miliónov dolárov ešte predtým, ako sa dostala na trh v USA, romantickej komédii Kaya Mellorsa Fanny a Elvis a na filmu Rytieri nebies, akčnej dráme Tonyho Billsa.
V súčasnom období ukončil strihové práce na filme Juraja Jakubiska Bathory.
Vyštudovala textilné návrhárstvo v Brne, pôsobila ako návrhárka v textilnom priemysle, aj ako kostýmová návrhárka vo Filmovom štúdiu Barrandov a Českej televízii. Navrhovala kostýmy pre množstvo českých filmov: Akumulátor 1., Jízda, Válka barev, Král Ubu, Kytice, Rok ďábla, Krysař, Bolero a najnovšie Bathory. Spolupracovala aj s významnými českými fotografmi, na reklamách, videoklipoch a ako stylistka pre speváčky Luciu Bílú či Ivetu Bartošovú. Za film Rok ďábla získala nomináciu na Českého leva za najlepšie kostýmy, za filmy Kytice a Král Ubu nomináciu na najlepší výtvarný čin.
Jana Radilová sa narodila v roku 1957, v roku 1976 ukončila na strednej škole odbor holič – kaderník, v roku 1978 odbor maskér – parochniar. Štúdium si ešte doplnila v roku 1987 ukončením strednej odbornej školy.
Hudobný skladateľ. Súkromne študoval skladateľstvo u profesora Miroslava Raichla, neskôr vyštudoval odbor hudobného skladateľstva na JAMU v Brne. Súčasne študoval aj elektro–akustickú, počítačovú a elektronickú hudbu a hudobnú teóriu. Pracoval ako redaktor a produkčný Československého rozhlasu a produkčný Audioštúdia Českého rozhlasu Praha.
Jeho skladby sa objavujú na významných festivaloch súčasnej tvorby (Synthese 90 v Bourges, Elektronmusik festival Stockholm, ler Colloque International des jeunes Compositeurs de Musique Electro-accoustique 1991, UNESCO v Paríži, Ars Electronica, Festival Pražské jaro, Schleswig–Holstein Festival, Československá noc Mníchov 1990, Mníchovské bienále).
Komponuje skladby pre známe inštitúcie a hudobníkov, príznačné pre neho sú krátke, výrazné, rytmicky bohaté motívy a zmysel pre zvukovú farbu.
Prvé ocenenie, Cenu Nadácie český hudobný fond, získal za skladbu Labyrint v roku 1989. Zložil hudbu k množstvu divadelných predstavení: Babylonská vež, premiéra v 1993 v Charlesville vo Francúzsku; Don Quijote 1994 v Adelaide v Austrálii; Coca–Kaba 1994 vo Vancouveri, Kanada. Vydal CD Renesance lidskosti, ktoré bolo spoločnosťou BMG Classic v Nemecku vyhlásené ako „CD mesiaca“, Chléb a hry a Lucie Bílá na festivalu Pražské jaro, Pašije Svatého Lukáše. Vyučoval a stážoval na prestížnych svetových univerzitách a niekoľkokrát na Medzinárodnej hudobnej akadémii Praha–Viedeň–Budapešť, usporiadanou Univerzitou múzických a výtvarných umení vo Viedni.
Napísal hudbu k filmom Nejasná zpráva o konci světa, (za ktorú získal cenu Český lev 1997), Kuře melancholik (nominácia na Českého leva v roku 2000), Kytice (Český lev 2001).