TOP 10 - k 23.9.2010

25. D1 Sverepec – Vrtižer, 1. etapa, km 0,000 – 4,900 / Mestská estakáda
Považská Bystrica

Autor architektonického riešenia mestskej estakády:Ing. Miroslav MaťaščíkHlavný projektant diaľnice:Dopravoprojekt, a. s.Projektant mestskej estakády:Združenie ALFA 04 – SHP
- ALFA 04, a. s. – vedúci člen združenia
- SHP, s. r. o. – člen zduženia
Hlavný zhotoviteľ:Združenie Sverepec – Vrtižer
- DOPRASTAV, a. s. – vedúci člen združenia
- SKANSKA, a. s. - člen zduženia
Stavebík:Národná diaľničná spoločnosť, a. s. Stavebné náklady s DPH:175,48 mil. €

Diaľničný úsek D1 Sverepec - Vrtižer, I. úsek s dĺžkou  4,900 km je posledným diaľničným úsekom chýbajúcim   na diaľničnom spojení Bratislava – Žilina. Má veľký význam nielen pre Slovensko, ale aj  pre Považskú Bystricu, pretože prevažná časť cestnej dopravy  bude  mesto obchádzať. Vyriešil sa tým problém desiatky rokov obťažujúci  obyvateľov tohto mesta.  Veľká časť trasy je vedená na mostných objektoch robiacim  tento úsek náročným na realizáciu. Je prehliadkou rôznych typov 7 mostných objektov, z toho priamo na diaľnici  5 a 2  sú nadjazdy nad diaľnicou. Pri výstavbe zhotovitelia využili  prakticky  všetky  známe technológie výstavby od prefabrikovaných konštrukcií cez monolitické konštrukcie realizované rôznymi spôsobmi - technológie výstavby na podpornej skruži, výsuvnou skružou, letmo montovanou segmentovou konštrukciou a letmo-betónovou konštrukciou s nízkymi pylónmi (systém „extradosed“).  Dominantným objektom tohto diaľničného úseku je mostný objekt   mestská estakáda prevádzajúca diaľnicu cez centrálnu časť mesta Považská Bystrica s dĺžkou 968,70 m. Má 10 polí. Jeho hlavné polia majú veľkorysé rozpätie 122,00 m. Poloha nivelety až 35 m nad terénom bol dôvod, že podperný systém mosta je hmotovo veľmi úsporný.    V úseku hlavného premostenia ho tvorí iba 7 štíhlych pilierov. 7 pylónov s vejármi extradosed káblov dotvárajú atraktívny vzhľad mosta a dnes už tvoria, najmä pri večernom osvetlení, ďalšiu dominantu mesta. Svojou dĺžkou 968,73 m je najdlhším mostným dilatačným celkom na Slovensku. Extrémne krátka doba výstavby (22 mesiacov) si vynútila nasadenie 14 betónovacích vozíkov, čo je unikát aj v celosvetovom meradle. Je to mostné dielo, ktoré svojou atraktívnou architektúrou, technickými parametrami, inovatívnymi konštrukčnými riešeniami, spôsobom a rýchlosťou výstavby patrí medzi najvýznamnejšie mostné diela kategórie extradosed na svete. Mimoriadnu pozornosť pútalo aj na svetovom kongrese FIB, ktorý sa konal začiatkom júna tohto roku vo Washingtone. Ale čo je najdôležitejšie, toto mostné dielo prijali „za svoje“ obyvatelia Považskej Bystrice.