Pripravte sa na komédiu, ktorá má deväť životov! Štúdio DreamWorks Animation, stojace za filmami Ako si vycvičiť draka, Shrek, či Kung Fu Panda, uvádza príbeh o najvtipnejšej a najchlpatejšej mačacej hviezde vo filmovej histórii – o Kocúrovi v čižmách.
Pravdou však je, že preslávený bojovník a zároveň milenec sa stal hrdinom už dávno predtým než spoznal Shreka. Kocúr v čižmách (v origináli ho nahovoril Antonio Banderas) sa totiž stal známym v tom okamihu, kedy sa po boku drzej a prefíkanej mačky Cice Labky (v origináli Salma Hayek) a premúdrelého Hupky Dupkyho (v origináli Zach Galifianakis) rozhodol zachrániť svoje mesto. Cestu im však komplikujú známi lotri Jack a Jill (v origináli Billy Bob Thornton a Amy Sedaris), ktorí sú ochotní spraviť čokoľvek, aby zabránili Kocúrovi a jeho priateľom v úspechu. Toto je skutočný príbeh Kocúra, mýtu, legendy a samozrejme...jeho čižiem.
Kocúra v čižmách režíroval Chris Miller. Producentami sú Joe M. Aguilar a Latifa Ouaou. Výkonní producenti – Andrew Adamson a Guillermo del Toro. Scenár – Tom Wheeler, na motívy príbehu Briana Lyncha, Willa Daviesa a Toma Wheelera. Hudba – Henry Jackman.
Nebýval žiadne mačiatko
Poznali sme ho ako nájomného vraha, ktorý mal za pár drobných odprevadiť zo sveta všetkými milovaného hrdinu zlobra Shreka. Napriek tomu sa z Kocúra v čižmách časom stala s prehľadom najpopulárnejšia postava tejto ságy. A keď sa jeho sláva „dotkla hviezd“, dostal za odmenu filmový príbeh.
Režisér Chris Miller tvrdí, že o slávnej budúcnosti chlpatého dobrodruha bolo rozhodnuté omnoho skôr, prakticky už od druhého dielu Shreka, kde sa po prvý raz objavil. „ Je to taká zaujímavá postava, že vás priťahuje ako magnet. Jednoducho chcete vedieť, odkiaľ sa vzal a čím si prešiel“ hovorí. A práve tento chýbajúci kúsok životnej mozaiky Kocúra v čižmách teraz v luxusnom 3D balení dostanete.
Vo filme zastihnete titulného hrdinu v dobe, ktorá časovo predchádza stretnutiu so zeleným zlobrom.
Je to vydedenec a zločinec, na ktorého hlavu vypísali bohatú odmenu. Ale dokázali by tie obrovské oči podvádzať a kradnúť? Všetko musí byť určite inak, čo sa tiež vzápätí potvrdí, keď sa kocúr v honbe za troma kúzelnými fazuľkami ocitne tvárou v tvár Hupky Dupkymu, najlepšiemu kamarátovi z detstva, ktorý ho jedného nepekného dňa podrazil tak, že sa z kocúra stala štvaná zver. A z Hupky Dupkyho nepriateľ. Navzdory intuícii sa spoločne s ním a prefíkanou mačacou zlodejkou Cicou Labkou vydáva v ústrety dobrodružstvu, behom ktorého sa stretne s nebezpečnými zločincami Jackom a Jillom, navštívi vzdušné zámky, zachráni rodné mesto a očistí svoje meno. Pokiaľ ho ovšem Hupky Dupky znovu nepodrazí.
Podľa producentky Latify Ouaou je na kocúrovi najúžasnejšie to, ako dokáže klamať telom. „Vyzerá ako malá bezbranná mačička, ale skrýva sa v ňom obrovská osobnosť, čo ešte podčiarkuje svojím hlbokým hlasom. Má silné ego, je pyšný a odvážny, naopak stačí, aby ste mu pred nosom zakývali rybou alebo mu zrkadlom poslali pár prasiatok, a je odrazu hravý ako malé mača,“ hovorí producentka.
Legenda prichádza
Chris Miller dostal do vienka talent na mnoho vecí. Animátor, scenárista, herec a filmár – tento absolvent prestížneho kalifornského Filmového inštitútu si vybudoval kariéru vo filmovom priemysle ešte pred tým, ako zakotvil vo vtedy začínajúcom štúdiu DreamWorks Animation Studio ako scenárista animovanej komédie Mravec Z. Hneď potom sa stal jedným z členov elitnej skupiny, ktorá doslova zmenila históriu animácie : ako scenárista oscarového Shreka, šéf scenáristov Shreka 2 a režisér Shreka Tretieho (nevynímajúc niektoré postavy, ktorým prepožičal svoj nezameniteľný hlas – tučniak Kowalski v Madagaskare a čarovné zrkadlo v Shrekovi) sa stal dôležitou súčasťou najúspešnejšej animovanej filmovej série všetkých čias.
Práve ako šéf scenáristov v Shrekovi 2 stretol Chris Miller po prvý krát nezabudnuteľného chlpáča známeho ako Kocúr v čižmách. Už od samotného začiatku bol Miller presvedčený, že kocúr je priam predurčený k veľkým veciam.
Režisér spomína : „Kocúr v čižmách bol v druhom Shrekovi takou dôležitou esenciou, že som vedel, že je len otázka času, kedy sa presadí sám. Je to pôsobivá postava a je jasné, že potrebuje svoj vlastný príbeh. Navyše ma to k tej mačke stále viac a viac ťahalo – ten malý uzlík so sebou priniesol históriu plnú nekonečného množstva príhod a dobrodružstiev. Vždy som sa pýtal : Tak čo, o čo ti ide? Kde si vlastne prišiel k svojmu prízvuku? A najviac zo všetkého by ma zaujímalo, kde si zohnal tie skvelé topánky?“
Miller videl množstvo charakteristík, ktoré činili tohto dobrodružného kocúra priam neodolateľným : „Má v sebe kus diabla, ale zároveň i ohromné, dobrácke srdce. Aj napriek svojej veľkosti je to úžasná postava.“
Producent Joe M. Aguilar patrí k veteránom štúdia DreamWorks Animation, od založenia spoločnosti pôsobil totiž ako kľúčový producent. Aguilar zhrnul vplyv Kocúra : „ Zo všetkých vedľajších postáv je to práve on, o ktorom sa chce väčšina dozvedieť čo najviac. Keď sme o ňom vymýšľali celovečerný film, hľadali sme, čo je na ňom tak skvelé – nuž a pravdou je, že ten vtip a dobrodružno z neho robia charizmatického šviháka.
Producentka Latifa Ouaou pri Kocúrovom zrode stála od samého začiatku, v Shrekovi 2 totiž pôsobila ako supervízorka scenára. Podľa nej je hrdina výnimočný práve tým, že vo vnútri malej mačky skrýva veľkú osobnosť so strašne hlbokým hlasom. „Hoci je veľmi hrdý, má ohromné ego a silácke vystupovanie, rozhodíte ho tuniakovou konzervou či lúčom ostrého svetla. Vďaka tomu je tak zábavný a obľúbený.“
Režisér Miller popisuje film ako príbeh o nepodarenom bratstve, ktoré poriadne zatrpkne a vyústi v túžbu po odplate a spasení. V jadre však film ostáva komédiou. Kocúr je veľmi vtipný, spoznávame ho ako zločinca na úteku, unikajúceho pred spravodlivosťou od mesta k mestu. Zároveň však vieme, že len hľadá spôsob ako očistiť svoje meno a napraviť chyby z minulosti.
Postavy a obsadenie v angličtine : HRDINOVIA A ZLOČINCI
Už od začiatku bolo zrejmé, že jedným z najväčších dôvodov Kocúrovej popularity bol hlas herca, ktorý obvykle hrá postavy na nesprávnej strane zákona. Tým hercom bol Antonio Banderas. Podľa režiséra Millera je ťažké povedať, či Antonio Banderas hrá Kocúra v čižmách, alebo Kocúr v čižmách hrá Antonia Banderasa. "Predpokladali by ste, že taká drobná postavička bude mať slabý, jemný hlások - a namiesto toho sa z neho ozýva hlboký zvuk."
Banderas hovorí o svojej postave v superlatívoch : " Je skvelý. Od roku 2002, kedy som mu po prvýkrát prepožičal svoj hlas, sme objavili toľko rovín jeho povahy. Je to romantik a veľký hrdina. Má obrovské srdce, zmysel pre česť a lojalitu. Ale taktiež má v sebe niečo darebácke, čo mu dodáva na zaujímavosti. Keď sa prvýkrát objavil v Shrekovi, veľa sme o ňom nevedeli. Bol a stále je trochu tajomný. A aj vďaka tomu je tak zábavný."
Kocúrov svet je plný postáv so zvláštnymi menami, ktoré obvykle vychádzajú z detských rýmovačiek. Niektoré sú ale mimoriadne prekrútené, ako napríklad i charakter Kocúrovho (bývalého) priateľa - Hupky Dupky. Náš príbeh začína v dobe, kedy Kocúr vyrastá ako sirota v dedinke San Ricardo. Jeho najlepším kamarátom je trošku zvláštny (a predovšetkým zvláštne tvarovaný) tvor. Kocúr počúva jeho veľké sny a plány, no napriek všetkému je to len vajce. Sotva sa môže pohnúť a celkovo nenachádza silu svoje ciele reálne dosiahnuť. Je to outsider, na ktorého si ostatní zasadli a práve preto sa Kocúr rozhodne ochrániť ho. Takže tu máme rojka Hupky Dupky a Kocúra, ktorý mu všemožne pomáha jeho sny realizovať.
Obaja snívajú o tom, že jedného dňa opustia sirotinec a začnú lepší život. Jediné, čo k tomu potrebujú je pár čarovných fazúľ, z ktorých vyrastú vysoké rastliny a z jej vrcholkov dosiahnu priatelia na vymyslenú hus. Hus je totiž strážkyňa zámku v nebesiach a sedí na zlatých vajciach. Nuž, veľmi jednoduché.
Z čarovných fazúľ však nič nie je a detské sny sa pod vplyvom reality rozpadajú. Prinajmenšom Kocúrovi, čo spôsobí, že sa cesty priateľov začnú rozchádzať.
Zanedlho ale naša akčná mačka vypočuje volanie svojho srdca a zachráni ženu, ktorá sa pripletie do cesty rozzúrenému býkovi. San Ricardo udelí Kocúrovi titul hrdinu, čo mu prinesie jeho legendárny klobúk a čižmy (ako symbol pravdy, odvahy a cti).Nuž a podobne ako u iných dvojíc v histórii, zatiaľ čo jeden dosiahne slávu a bohatstvo, toho druhého prenasleduje žiarlivosť. Kocúr - hrdina, obdivovaný celou dedinou a Hupky Dupky - zlé vajce, sú obaja predurčení ísť svojou vlastnou cestou osudu. Hupky Dupky sa výrazne odlišuje od svojej pôvodnej dobrosrdečnej rozprávkovej predlohy, čo bol však zámer režiséra.
Kocúrovho kamaráta, z cesty zídené vajce, v origináli nahovoril Zach Galifianakis so sebe vlastným ostrým, presne miereným humorom.
Po odlúčení sa však napokon Hupky Dupky vracia do Kocúrovho života. Stane sa tak, keď konečne nájde spôsob ako uskutočniť svoj detský sen o čarovných fazuliach. Má všetko naplánované, no jediné čo mu chýba je pomoc starého kamaráta. Úloha pre dvoch sa však rozrastie o ďalšieho člena. Do deja vstupuje Cica Labka, najväčšia zlodejka dávneho Španielska. V angličtine ju svojim sýtym a hlbokým hlasom prerozprávala Salma Hayek, pre ktorú to bola už piata filmová spolupráca s Antoniom Banderasom. Na pľaci sa jej najviac páčilo, že mohla pracovať v pyžame, že mohla kvôli zaneprázdnenosti natáčať i na piatich rôznych miestach, no a zo všetkého najviac ju potešila radosť jej malej dcérky, ktorá animované filmy priam zbožňuje. Herečka svoju obľúbenú postavu popisuje takto : " Je veľmi dobrá, nielen v skutočných, ale aj v slovných súbojoch. Je skvelá zlodejka, jedna z najlepších v okolí - a je na to hrdá. Páči sa jej, že vždy vyhráva a že má vždy pravdu. Napriek tomu s ňou však Kocúr bezvýsledne súperí, chce jej dokázať, že sa mýli. Je to ozaj zábavné byť Cicou Labkou."
Prekážkou v splnení Hupkyho plánu získať čarovné fazule a stať sa bohatým je fakt, že existuje ešte niekto ďalší, kto si na ne robí zálusk. Volajú sa Jack a Jill a sú to manželia - zlodeji. Ich hlasy patria Billymu Bobovi Thorntonovi a Amy Sedaris.
Ako sa Kocúr do čižiem obul...
Je samozrejmé, že filmový svet zbožňuje Shreka a jeho priateľov. Keď ale prišiel čas vymyslieť samostatný príbeh Kocúra v čižmách, autori mali jasný plán a dej umiestnili do známeho kráľovstva Far Far Away. Joe Aguilar vysvetľuje : "Hneď od začiatku sme si uvedomovali, že sa nemôžme vzdialiť od Shrekovho sveta, pretože práve tam bol Kocúr zvyknutý žiť. Keby sme vytvorili úplne odlišné prostredie, divákov by to nebavilo. Napriek tomu sme ale mohli ísť poriadne ďaleko."
Miller pridáva jednotlivé charakteristiky :" Kocúr žije v rozprávkovom svete juhoeurópskeho Stredomoria. Je tam teplo, slnečno a farebne. Veľa z toho sa nám vybavilo už zo samotnej Kocúrovej postavy. Zatiaľ čo Shrekov svet je vzdušný a plný zelene, svet Kocúra je veľmi teplý, vrelý a romantický."
Nemalý podiel na konečnej podobe Kocúrovho sveta mal filmový architekt Guillaume Aretos, ktorý pôsobil ako umelecký riaditeľ na druhom a treťom diele Shreka.
Architekt Aretos popisuje : "Keď sa pozriete na vzhľad filmu, je vám jasné, že som inšpiráciu čerpal priamo v hlavnej postave. V prenesenom zmysle je to prekrútený charakter. Na základe toho sme teda začali "krútiť" i ostatné veci. Pri pohľade na scénu vidíte, že všetky domy sú nakrivo, nič nie je celkom rovné. Využívali sme asymetriu a nevyvážené proporcie - od malých veľkostí po tie gigantické. Navyše, samotný Kocúr je veľmi pestrá postava. Inšpiráciu sme čerpali v španielskych filmoch kde je všetko krikľavé a trochu bláznivé. Ďalšia vec, ktorú sme upravili bola Kocúrova veľkosť. Vedľa obra Shreka bol náš hrdina malý a nepatrný. Teraz ale žije vo svete ľudí a nie obrov, takže sme ho zrovnali na normálnu veľkosť - presne tak, ako keby ozajstný kocúr stál v čižmách na zadných nohách."
Špecifickým miestom, kde tvorcovia čerpali inšpiráciu bolo mexické mesto San Miguel de Allende so svojimi klasickými neokoloniálnymi stavbami.
Výrazné a jedinečné postavenie má pri vzniku filmu editor, ktorý sa na jeho tvorbe podieľa už od začiatku. V prípade Kocúra v čižmách túto pozíciu zastával Eric Dapkewitz.
Hudbu zložil Henry Jackman.
Adios, gatos y huevo
Pre režiséra Chrisa Millera spočíva čaro animácie v premene skupinovej snahy na jedinečný, kinematografický zážitok. Miller potvrdzuje :" Zbožňujem animáciu, jej možnosti sú priam nekonečné. Máte šancu vytvoriť svet bez akéhokoľvek obmedzenia. A to sa mi páči. Ale aj pre animovaný film platí, že všetko stojí na tom, či ste dobrý rozprávač a či sa diváci dokážu dobre stotožniť s postavami."
Antonio Banderas oceňuje nielen obrovské množstvo práce stojacej za animovanými filmami, ale aj precíznosť každého záberu, ktorú tvorcovia dosiahli. "Pamätám si, ako počas natáčania Shreka 2 Eddie Murphy povedal, akí sú tvorcovia úžasní, že dokážu ukradnúť kus vašej duše a dať ho na plátno, kde ho každý vidí. A aj v prípade Kocúra v čižmách - jednoducho nemôžem nesúhlasiť."
Producentka Latifa Ouaou pripomína, že na filme pracovalo viac ako 620 tvorcov.
Režisér Miller na záver dodáva, že pre neho bol vždy najdôležitejší práve príbeh."Náš Kocúr v čižmách je predovšetkým komédia a dobrodružný príbeh. Nesie však v sebe i posolstvo, že každý z nás si zaslúži druhú šancu a že nikdy nie je neskoro zmeniť smer nášho života."
CHRIS MILLER :(režisér) režíroval ako svoj debut tretie pokračovanie najúspešnejšej animovanej série v histórii - Shreka Tretieho štúdia DreamWorks Animation. Pre toto štúdio začal Miller pracovať v roku 1998 ako výtvarník na prvej animovanej komédii Mravec Z. Ďalej pracoval na oskarovom hite Shrek, kde okrem iného prepožičal hlas i čarovnému zrkadlu a postave starčeka Gepetta. Na druhom diele Shreka už pracoval ako šéf príbehu. Okrem hlasu v Shrekovi nahovoril i tučniaka Kowalského v Madagaskare.
Miller vyštudoval odbor animácie na kalifornskom Inštitúte umenia. Dlhodobo spolupracuje s tanečným divadlom Helios Dance Theater, pre ktoré vymýšľa scény, filmy a projekcie pre rôzne príležitosti. Pracoval na veľkom množstve filmov, reklám, videí a internetových projektov, vrátane krátkeho filmu pre spoločnosť Coca-Cola, Canon, The Comedy Channel a FILA, za ktorú získal i cenu Clio Award pre najlepšiu animovanú reklamu. Miller produkoval niekoľko nezávislých animovaných projektov, ktoré boli vysielané na MTV a festivaloch v Severnej Amerike a Európe.