O filme

Po troch mimoriadne úspešných filmoch z mrazivej Doby ľadovej prichádzajú tvorcovia zo štúdia Blue Sky s novým 3D dobrodružstvom pre celú rodinu, pre zmenu z tropickej a roztancovanej Brazílie – RIO!

Film RIO je príbehom vzácneho papagája Blu, ktorý žije v malom meste so svojou paničkou Lindou a spolu tvoria nerozlučnú dvojicu. Linda ho pred rokmi zachránila pred pašerákmi, ktorí ho ešte ako mláďatko ulovili uprostred brazílskeho pralesa a odviezli do zasneženej Minessoty. Blu sa síce kvôli tomu nikdy nenaučil lietať, ale v bezpečí a pohodlí Lindinho domova sa natoľko udomácnil, že preň nie je problém uvariť kávu, pripraviť raňajky, vyčistiť si zuby alebo poslúžiť Linde ako jej osobný budík. Keď jedného dňa obaja zistia, že Blu nie je posledným papagájom svojho druhu na svete, ako si až doposiaľ mysleli, neváhajú a vydajú sa na cestu do exotickej Brazílie za papagájkou Perlou, ktorá žije v samotnom srdci Rio de Janeira. Krátko po ich stretnutí sú Blu a Perla unesení skupinou obchodníkov so zvieratami.

S pomocou chytrej a životom na ulici zocelenej Perly a partičky „ukecaných“ mestských vtákov sa im síce podarí uniknúť, ale vyhraté zďaleka nemajú. Dokáže Blu s pomocou nových priateľov nájsť odvahu, aby sa naučil lietať, zmaril plány únoscom, ktorí sú im stále v pätách, a vrátiť sa späť k svojej milovanej paničke Linde?

RIO je najväčším a najambicióznejším animovaným filmom štúdií Blue Sky Studios and Twentieth Century Fox Animation, ktorý nás zavedie do pestrofarebnej džungle, rozrastajúceho sa veľkomesta, na krásne brazílske pláže i slávny karneval. Nielen vďaka podmanivému príbehu s novými hrdinami, ale i vďaka jedinečnej atmosfére roztancovaného farebného mesta a fantastickej 3D animácii má Doba ľadová v RIU viac než dôstojného nástupcu.

Rio

Od tvorcov hitov Doba ľadová prichádza dobrodružná 3D komédia RIO o tom, aké to je, keď sa vydáte na cestu do neznáma.

Blu je domáci papagáj macaw. Nikdy sa nenaučil lietať a užíva si pohodlný život v byte svojej kamarátky Lindy v malom americkom meste v štáte Minnesota. Blu s Lindou si myslia, že Blu je posledný papagáj svojho druhu na svete. Keď však zistia, že ešte jeden macaw žije v Rio de Janeiro, neváhajú (teda iba chvíľku) a vydajú sa na cestu do exotickej krajiny, aby tam našli Perlu, ženský Bluov proťajšok.

Krátko po ich príjazde sú Blu a Perla unesení skupinou pašerákov. Blu ujde za výdatnej pomoci chytrej, životom na ulici zocelenej Perly a skupiny šibalských ukecaných mestských vtákov.

Teraz, s novými priateľmi po boku, bude musieť Blu nájsť odvahu, aby sa naučil lietať, zmariť plány únoscov, ktorí sú im stále v pätách a vrátiť sa späť k Linde, najlepšiemu priateľovi, akého kedy vták mal.

RIO z dielne spoločností Blue Sky Studios a Twentieth Century Fox Animatiom je ich najväčším animovaným filmom. Je presýtený vznešenosťou a pôsobivosťou a je plný postáv, farieb, hudby, citov a zábavy. Príbeh ukazuje pestrofarebnú džungľu, raj na plážach, rozrastajúce sa veľkomesto a slávnosť, ktorá zakončuje všetky oslavy, známu ako Karneval.

RIO je viac než bod na mape, je to magické miesto, stav mysle a prístup k životu.

Cesta k RIU

RIO sa zrodilo v predstavách filmára Carlosa Saldanhu, ktorý spolupracoval na scenári alebo režíroval filmy Doba ľadová, Roboti, Doba ľadová 2: Odmäk a Doba ľadová 3: Úsvit dinosaurov. Autor chcel vzdať hold svojmu rodnému mestu Rio de Janeiru: „S Dobou ľadovou som strávil veľa úžasných rokov. RIO je ešte osobnejšie, bol som ním celkom pohltený.“ Saldanha a jeho tím vytvorili v štúdiách Blue Sky nové nástroje animácie a 3D, aby prehĺbili intenzitu zážitku. K dynamike a akcii filmu filmári pridali kombináciu brazílskych zvukov a súčasnej americkej hudby. Soundtrack oplýva mnohými zvučnými menami, medzi nimi nájdeme napríklad will.i.am (Black Eyed Peas) či Jamieho Foxxa, tiež filmového skladateľa Johna Powella. Vedenia sa ujala brazílska hudobná legenda Sergio Mendes.

RIU velí Blu. „Srdcom a stredom filmu je Bluova vnútorná a fyzická cesta,“ hovorí režisér saldanha. „Ocitne sa v novej situácii, v ktorej je úplne stratený.“

Cesta hlavného hrdinu začne v pramálo domestikovanej brazílske džungli, kde ešte ako mláďatko načúva lahodným melódiám stoviek vtákov poletujúcich okolo. Zvuky ho inšpirujú, aby sa prvýkrát pokúsil vzlietnuť, to je ale vzápätí prerušené pašerákmi, ktorí jeho a ďalšie vtáčatá chytia a odvezú preč.

Keď sa s Bluom stretneme znovu, žije so svojou majiteľkou a zároveň najlepšou kamarátkou Lindou v americkej Minnesote. Linda si ho adoptovala pre niekoľkými rokmi, keď ho pašeráci doviezli do tejto chladnej krajiny. Bluovi sa v pohodlí a rodinnej atmosfére Lindinho domova a obchodu s knihami tak páči, že sa z neho stane viac človek než vták. Dokáže pripraviť raňajky, čistí si zuby, varí kávu a funguje ako Lindin budík. Čo nedokáže, je to, čo väčšina vtákov zvláda na jednotku... lietať.

„Blu žije skvelý život. Je veľmi chytrý, veľa číta a všetko rozoberá do detailu. A k ničomu z toho nepotrebuje vedieť lietať,“ hovorí Jesse Eisenberg, ktorý ho nahovoril v origináli.

Blu si myslí, že ak použije svoju skvelú mozgovú kapacitu, tak bude aj lietať, lenže každý jeho pokus stroskotá. Blu má zoznam úloh, stohy kníh o letectve a kopu matematických výpočtov, podľa ktorých – s ohľadom na momentálny vietor – môže lietať. Ale nefunguje to, pretože žiadna kniha nikdy nenaučila žiadneho vtáčika lietať. Na to ale Blu príde až v Riu, kde počúva svoje srdce a znovu objaví rodné korene. Aj napriek frustrácii z neúspešných pokusov o vzlietnutie sú Blu a Linda spokojní. Ich životy sa obrátia hore nohami, keď ich navštívi excentrický vedec Tulio. Preletel pol sveta z Brazílie, aby Bluovi oznámil, že je posledným žijúcim samčekom svojho druhu. Teraz chce, aby sa Blu stretol s poslednou samičkou rovnakého druhu, ktorej meno je Perla. Tulio nechce, aby macawovia vyhynuli, Linde s Bluom sa zas príliš nechce preč z teplého hniezdočka. Von príliš nechodia a cestovanie do vzdialenej, neznámej krajiny ich desí.

Po dlhom zvažovaní sa predsa rozhodnú vyraziť do Ria. Prvé „rande“ má do milostného očarenia ďaleko. Potenciálni partneri sú úplne odlišní. Perla je totiž neskrotná a nespútaná. „Odmieta akékoľvek obmedzovanie,“ hovorí o nej Anne Hathaway, ktorá Perlu nahovorila v origináli. To, že je posledná svojho druhu, z nej robí hrdinku a ona ňou chce zostať. Blu predstavuje množstvo vecí, ktoré Perla neznáša. V jej očiach je tento nelietajúci vták „lúzrom“, vďaka čomu si o ňom urobí rýchly a krutý úsudok. Počiatočné odmietnutie však čiastočne pramení zo strachu, že jej niekto ublíži. Je veľmi zraniteľná.

Bluova prvá reakcia na potenciálnu partnerku je mix vystrašenia a očarenia. Ako ju bližšie spoznáva, je ňou fascinovaný: ona je všetko, čo on nie je.

Blu si nájde vo farebnom, hlučnom a otvorenom Riu prvých priateľov – kanárika Nicea a kardinála Pedra. Obaja prispejú k Bluovmu kultúrnemu šoku. A priateľov bude potrebovať, veď jeho i Perlu unesú pašeráci. Nohsledom šéfa pašerákov je papagáj kakadu menom Nigel. Ako sa vraví, príbeh je taký dobrý, aký zlý je zloduch v ňom. A Nigel je veľmi zlý. Po neúspechu v šoubiznise tento kedysi pekný vták zatrpkol a teraz nevynechá jedinú príležitosť škodiť druhým. Napríklad žerie kurčatá. Čo je to za vtáka, že žerie kurčatá?

Keď sa Bluovi a Perle sa napriek Nigelovej snahe podarí ujsť, ten sa rozhodne, že papagájov stoj čo stoj dostane. Blu s Perlou mu unikajú a dobrá správa je, že majú o chlp (teda o pazúr) náskok. Zlá správa je, že Nigel spojil Blua s Perlou reťazou. Ich nútené spojenie je veľmi zlé, ale aj za daných podmienok musia nelietajúci Blu a dračica Perla nájsť cestu, ako zostať mimo Nigelovej siete.

Na pomoc prichádza tukan Rafael, ktorý sa rozhodne vziať Blua pod svoje ochranné krídla. Bývalý kráľ karnevalu pozná v Riu všetko a každého. Aj majiteľa autodielne, buldoga Luiza, ktorý oslobodí Blua a Perlu z reťaze. Rafael odoláva pokušeniu naháňať vtáky, na hlave nosí košík s ovocím a ... slintá. Tiež trochu zdomácnel – je ženatý, má 17! detičiek. Spohodlnel, no jeho srdce bije pre karneval.

Rafael chce, aby Blu cítil tlkot vlastného srdca, pretože iba tak dokáže lietať. V závere príbehu sa všetci priatelia aj s Lindou stretnú na veľkolepom Karnevale.

Hudba, farby, veľkosť, prehliadky, alegorické vozy, štebotajúce vtáky a päťdesiattisíc členov komparzu vytvoria ohromujúce finále príbehu o svete, kde zábava nikdy nekončí... a stále sa niečo deje.

Kúzla na pozadí kúzel

Vytvorenie magického sveta RIA a jeho postáv prinieslo nespočetné úlohy pre vývojárov, animátorov, umelcov, modelárov, mechanikov a tímy na 3D. Mnohí členovia štábu navštívili ZOO v Bronxe, kde študovali pohyby vtákov, ako si šuchoria perie a hýbu hlavou. Odhalili zaujímavé podobnosti so správaním ľudí. Majú napríklad záľubu v objímaní, zvlášť do svojich ošetrovateľov.

Štúdio Blue Sky prišlo s novou metódou znázornenia vtáčieho peria, ktorá umožnila lepšie tvarovať a umiestňovať perie, a tak dodať filmovým postavám významné vlastnosti a možnosti. Režisér Saldanha chcel, aby vtáky v RIU vyzerali ako skutočné brazílske druhy, ktorým tvorcovia pridali jemné črty a tvary, ktoré umožnili vyjadriť povahu a výrazy postáv.

Rovnako dôležité a náročné boli ľudské postavy, ktorým ešte v prvej Dobe ľadovej chýbali charakteristické výrazy a reč. Oddelenie osvetlenia preto vytvorilo nový spôsob znázornenia kože tak, aby vyzerala na veľkých ľudských postavách ako skutočná.

RIO je druhý 3D film Blue Sky štúdií (po tretej časti Doby ľadovej z roku 2009). A hoci nám tvorcovia pripomínajú, že príbeh a postavy musia byť dobré samy osebe, či ich vidíme v 3D alebo 3D, tí, ktorí film uvidia v 3D kine, budú odmenení bohatším a hlbším, akčnejším a emocionálnejším zážitkom. Saldanha a jeho tím vo filme zachytili veľkosť mesta Ria a jeho charakteristické prvky vrátane turistických atrakcií Corcovado, Sugar Loaf Mountain a Sambadome. Nezabudli ani na džungľu, nádherné vily, mestské panorámy, pláže a more.

Umelci, tvorcovia, technici a dabléri tvrdia, že práca na RIU pre nich znamenala rovnaké dobrodružstvo, aké prežívajú ich hlavní hrdinovia na plátne. Za všetkých to zhrnula herečka Anne Hathaway: „RIO je o tom, aké to je vystúpiť zo zabehnutých koľají, odsunúť nabok očakávania a namiesto toho si užiť daný okamih, ktorý nás povznesie do neba a umožní nám lietať.“